Het programma kent vier leerlijnen, namelijk;
Conceptuele leerlijn: vooral conceptuele en handelingskennis wordt aangeboden.
Vaardighedenleerlijn: het vergroten van de eigen en beroepsvaardigheden.
Studieloopbaanbegeleiding/praktijkleerlijn: kennis maken met de beroepspraktijk en hierin participeren.
Integrale leerlijn: kennis en vaardigheden geïntegreerd demonstreren
De beoogde eindkwalificaties zijn geformuleerd in termen van competenties. De
Dublin-descriptoren voor het bachelorniveau zijn gerelateerd aan de
opleidingscompetenties.De opleiding heeft in het document Competentieprofiel Bachelor of Health/Logopedie de opleidingscompetenties verder
uitgewerkt naar prestatie-indicatoren op drie beheersingsniveaus.
Niveau 1: de student is doorstroombekwaam Niveau 2: de student is basisbekwaam
Niveau 3: de student is startbekwaam
De beheersingsniveaus zijn gedefinieerd in termen van toenemende complexiteit, afnemende externe sturing, toenemende zelfsturing, verantwoordelijkheid, transfer en integratie.
Beheersingsniveau 1 wordt bereikt aan het einde van de propedeuse, beheersingsniveau 2 aan het einde van de derde periode in het derde studiejaar. Vanaf de vierde periode van het derde studiejaar start de voorbereiding op de afstudeerfase. Aan het einde van het vierde studiejaar wordt beheersingsniveau 3 bereikt.
Vraag II: Naar welke leerdoelen leiden deze leerlijnen?
In tabel 1 is schematisch weergegeven aan welke competenties wordt gewerkt gedurende de leerjaren.
De Dublin-descriptoren voor het bachelorniveau zijn gerelateerd aan de opleidingscompetenties, zoals te zien is in tabel 2. In het competentieprofiel zijn de prestatie-indicatoren per competentie te lezen.
Tabel 1 Overzicht beroeps- en opleidingscompetenties
Beroepscompetenties en -rollen*
|
Opleidingscompetenties en -rollen**
|
Preventie, zorg, training en advies
Rollen:
zorgaanbieder/therapeut, coördinator, trainer, adviseur
|
Therapeut, coördinator
1 Aanbieden van
preventieactiviteiten2 Verlenen van zorg: diagnostisch onderzoek 3 Verlenen van zorg: therapie Trainer/coach, adviseur 4 Trainen en adviseren |
Organisatie
Rollen: manager,
ondernemer, begeleider, coach
|
Manager, ondernemer
5 Ondernemen en beherenBegeleider, coach 6 Coachen en begeleiden van collega’s, teamleden en stagiaires |
Beroep
Rollen: innovator, beroepsbeoefenaar
|
Innovator,
beroepsbeoefenaar
7 Ontwikkelen van
beroepscompetenties8 Innoveren |
* Bron: Beroepsprofiel Logopedist
2003
** Bron: Verantwoording
competentieprofiel Bachelor of Health/Logopedie |
Tabel 2 Relatie
Dublin-descriptoren met opleidingscompetenties
Dublin-descriptor
|
Accenten in opleidingscompetenties voor de Opleiding
voor Logopedie
|
Kennis en inzicht
|
2 Verlenen
van zorg: diagnostisch onderzoek
3 Verlenen
van zorg: therapie5 Ondernemen en beheren |
Toepassen van kennis en inzicht
|
1 Aanbieden
van preventieactiviteiten
2 Verlenen
van zorg: diagnostisch onderzoek3 Verlenen van zorg: therapie 8 Innoveren |
Oordelen
|
2 Verlenen
van zorg: diagnostisch onderzoek
8 Innoveren |
Communiceren
|
4 Trainen
en adviseren
6 Coachen
en begeleiden |
Lerend vermogen
|
7 Ontwikkelen
van beroepscompetenties
|
Vraag III: Welke integratie of samenhang van
leerdoelen zie je?
De beoogde eindkwalificaties zijn geformuleerd in termen
van competenties. De studenten verwerven in de onderwijseenheden vooral kennis
en vaardigheden die ze in beroepsproducten integreren tot competenties. Het CLOTS-schema laat de verbindingen zien tussen
de competenties die een student verwerft en hoe deze in het programma wordt
geconcretiseerd in de leerlijnen.
Daarnaast
beschrijft het CLOTS in welke onderwijseenheden de student de doelen kan
bereiken, de wijze van toetsing en het aantal studiepunten bij succesvol
afsluiten ervan. Het CLOTS-schema illustreert daarmee de volledigheid van het programma: alle competenties op alle beheersingsniveaus komen in het programma aan bod en kunnen door de student verworven worden. Omdat de competentieverwerving in drie niveaus wordt onderscheiden, bestaat het CLOTS-schema van de opleiding uit drie deelschema’s.
De logopedist in de rol van therapeut houdt zich
bezig met diagnostiek en behandeling van de cliënt. Daarbij begeleidt en coacht
hij de cliënt in zijn zorgtraject. Tevens heeft de logopedist de taak om
preventie en voorlichting te geven binnen de professionele setting. Vanuit de
rol van organisator houdt de logopedist zich bezig met het professioneel
samenwerken met verschillende betrokkenen van de cliënt. Om een goede
organisatie van de dienstverlening te kunnen garanderen, beheert de logopedist
de praktijk, onderneming, afdeling of dienst op een professionele en
verantwoorde wijze. Daarbij biedt hij vanuit de rol van organisator onder andere collega’s coaching en
ondersteuning in het verantwoord uitvoeren van het beroep. Binnen de rol van de
innovator heeft de logopedist de taak om de kwaliteit van zijn handelen
op een vereist peil te houden en bij te dragen aan de ontwikkeling van het
beroep. Daartoe verdiept de logopedist zijn kennisniveau en speelt in op de
actuele maatschappelijke hulpvragen.
Vraag IV: Hoe komen deze leerdoelen in het primaire
proces van jouw groep(en)/leerjaren terug?
De opleiding maakt gebruik van beroepsvaardigheidstrainingen, waarin zowel eigen als therapeutische vaardigheden worden getraind aan de hand evidence based methodes.
Werken aan beroepsproducten, gebaseerd op beroepssituaties
uit de praktijk van de logopedist maakt het werken aan de prestatie-indicatoren
zichtbaar.De opleiding maakt gebruik van beroepsvaardigheidstrainingen, waarin zowel eigen als therapeutische vaardigheden worden getraind aan de hand evidence based methodes.
Beroepsoriënterende stages en gastcolleges zorgen voor binding met de beroepspraktijk en het koppelen van theorie aan praktijk.
Tijdens simulatiesituaties kunnen studenten laten zien hoe ver zij zijn met de competenties die te maken hebben met het verlenen van zorg, trainen/adviseren en coachen/begeleiden.
Vrije profileringsprojecten geven de student de ruimte te werken aan de competenties en prestatie-indicatoren waar zij zich meer in willen verdiepen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten