zondag 9 maart 2014

Curriculum Analyse Deel C

Vraag I: Welke leerlijnen/leerdoelen herken je?

Het programma kent vier leerlijnen, namelijk;

Conceptuele leerlijn: vooral conceptuele en handelingskennis wordt aangeboden.
Vaardighedenleerlijn: het vergroten van de eigen en beroepsvaardigheden.
Studieloopbaanbegeleiding/praktijkleerlijn: kennis maken met de beroepspraktijk en hierin participeren.
Integrale leerlijn: kennis en vaardigheden geïntegreerd demonstreren

De beoogde eindkwalificaties zijn geformuleerd in termen van competenties. De Dublin-descriptoren voor het bachelorniveau zijn gerelateerd aan de opleidingscompetenties.De opleiding heeft in het document Competentieprofiel Bachelor of Health/Logopedie de opleidingscompetenties verder uitgewerkt naar prestatie-indicatoren op drie beheersingsniveaus.
Niveau 1: de student is doorstroombekwaam  
Niveau 2: de student is basisbekwaam
Niveau 3: de student is startbekwaam
De beheersingsniveaus zijn gedefinieerd in termen van toenemende complexiteit, afnemende externe sturing, toenemende zelfsturing, verantwoordelijkheid, transfer en integratie.

Beheersingsniveau 1 wordt bereikt aan het einde van de propedeuse, beheersingsniveau 2 aan het einde van de derde periode in het derde studiejaar. Vanaf de vierde periode van het derde studiejaar start de voorbereiding op de afstudeerfase. Aan het einde van het vierde studiejaar wordt beheersingsniveau 3 bereikt.
 
Vraag II: Naar welke leerdoelen leiden deze leerlijnen?

In tabel 1 is schematisch weergegeven aan welke competenties wordt gewerkt gedurende de leerjaren.
De Dublin-descriptoren voor het bachelorniveau zijn gerelateerd aan de opleidingscompetenties, zoals te zien is in tabel 2. In het competentieprofiel zijn de prestatie-indicatoren per competentie te lezen.

Tabel 1 Overzicht beroeps- en  opleidingscompetenties

Beroepscompetenties en -rollen*

Opleidingscompetenties en -rollen**

Preventie, zorg, training en advies

Rollen: zorgaanbieder/therapeut, coördinator, trainer, adviseur

Therapeut, coördinator
1   Aanbieden van preventieactiviteiten
2   Verlenen van zorg: diagnostisch onderzoek
3   Verlenen van zorg: therapie

Trainer/coach, adviseur
4   Trainen en adviseren

Organisatie

Rollen: manager, ondernemer, begeleider, coach

Manager, ondernemer
5   Ondernemen en beheren
  
Begeleider, coach
6   Coachen en begeleiden van collega’s, teamleden en stagiaires

Beroep

Rollen: innovator, beroepsbeoefenaar

Innovator, beroepsbeoefenaar
7   Ontwikkelen van beroepscompetenties
8   Innoveren

*   Bron: Beroepsprofiel Logopedist 2003
**  Bron: Verantwoording competentieprofiel Bachelor of Health/Logopedie

Tabel 2 Relatie Dublin-descriptoren met opleidingscompetenties

Dublin-descriptor

Accenten in opleidingscompetenties voor de Opleiding voor Logopedie

Kennis en inzicht

2             Verlenen van zorg: diagnostisch onderzoek
3             Verlenen van zorg: therapie
5             Ondernemen en beheren

Toepassen van kennis en inzicht

1             Aanbieden van preventieactiviteiten
2             Verlenen van zorg: diagnostisch onderzoek
3             Verlenen van zorg: therapie
8             Innoveren

Oordelen

2             Verlenen van zorg: diagnostisch onderzoek
8             Innoveren

Communiceren

4             Trainen en adviseren
6             Coachen en begeleiden

Lerend vermogen

7             Ontwikkelen van beroepscompetenties

Vraag III: Welke integratie of samenhang van leerdoelen zie je?

De beoogde eindkwalificaties zijn geformuleerd in termen van competenties. De studenten verwerven in de onderwijseenheden vooral kennis en vaardigheden die ze in beroepsproducten integreren tot competenties. Het CLOTS-schema laat de verbindingen zien tussen de competenties die een student verwerft en hoe deze in het programma wordt geconcretiseerd in de leerlijnen.
Daarnaast beschrijft het CLOTS in welke onderwijseenheden de student de doelen kan bereiken, de wijze van toetsing en het aantal studiepunten bij succesvol afsluiten ervan.
Het CLOTS-schema illustreert daarmee de volledigheid van het programma: alle competenties op alle beheersingsniveaus komen in het programma aan bod en kunnen door de student verworven worden. Omdat de competentieverwerving in drie niveaus wordt onderscheiden, bestaat het CLOTS-schema van de opleiding uit drie deelschema’s.

De logopedist in de rol van therapeut houdt zich bezig met diagnostiek en behandeling van de cliënt. Daarbij begeleidt en coacht hij de cliënt in zijn zorgtraject. Tevens heeft de logopedist de taak om preventie en voorlichting te geven binnen de professionele setting. Vanuit de rol van organisator houdt de logopedist zich bezig met het professioneel samenwerken met verschillende betrokkenen van de cliënt. Om een goede organisatie van de dienstverlening te kunnen garanderen, beheert de logopedist de praktijk, onderneming, afdeling of dienst op een professionele en verantwoorde wijze. Daarbij biedt hij vanuit de rol van organisator onder andere collega’s coaching en ondersteuning in het verantwoord uitvoeren van het beroep. Binnen de rol van de innovator heeft de logopedist de taak om de kwaliteit van zijn handelen op een vereist peil te houden en bij te dragen aan de ontwikkeling van het beroep. Daartoe verdiept de logopedist zijn kennisniveau en speelt in op de actuele maatschappelijke hulpvragen.

Vraag IV: Hoe komen deze leerdoelen in het primaire proces van jouw groep(en)/leerjaren terug?

De opleiding maakt gebruik van beroepsvaardigheidstrainingen, waarin zowel eigen als therapeutische vaardigheden worden getraind aan de hand evidence based methodes.
Werken aan beroepsproducten, gebaseerd op beroepssituaties uit de praktijk van de logopedist maakt het werken aan de prestatie-indicatoren zichtbaar.
Beroepsoriënterende stages en gastcolleges zorgen voor binding met de beroepspraktijk en het koppelen van theorie aan praktijk.
Tijdens simulatiesituaties kunnen studenten laten zien hoe ver zij zijn met de competenties die te maken hebben met het verlenen van zorg, trainen/adviseren en coachen/begeleiden.
Vrije profileringsprojecten geven de student de ruimte te werken aan de competenties en prestatie-indicatoren waar zij zich meer in willen verdiepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten